Geen bestaansrecht voor kleine advieskantoren? Onzin!
Een veel geziene afbeelding op AMweb.nl: het kleine visje dat wordt opgeslokt door de grote vis. Want veel grote advieskantoren moeten groeien. Daardoor zijn er heel veel fusies en overnames bij verzekeringsadviseurs. Is dat een goede ontwikkeling? Wij betwijfelen het. Maar één dingen weten we zeker: ook kleinere adviseurs hebben nog steeds bestaansrecht.
Kwaliteit van dienstverlening
De nieuwe directeur van Alpina Group baarde in oktober 2021 opzien met deze uitspraak: “We moeten van die vele duizenden hele kleine kantoren af. Dat zeg ik wat ondiplomatiek, maar we moeten ervan af. Omdat de kwaliteit van onze dienstverlening in de sector een stap omhoog moet. De beheersing van bedrijfsvoering, risicobeheersing, controlemechanismes, maar ook het voeren van een breed assortiment richting de klant. Het zijn zaken die je beter doet vanuit een grote professionele eenheid.”
De indruk wordt gewekt dat je alleen als grote partij over de middelen beschikt om klantgericht te kunnen werken. Daar zijn wij het absoluut mee oneens. Als serviceprovider voor meer dan 15 verzekeringsadviseurs zien wij als geen ander dat er grote behoefte is aan persoonlijk en lokaal advies.
Gouden tijden voor kleinere advieskantoren
Het goede nieuws is dat de vele overnames en fusies juist een kans bieden voor u. Kantoren die nog echt aandacht besteden aan hun klanten én aan hun medewerkers kunnen gouden tijden gaan beleven. Want het contract tussen de grote partijen en onafhankelijke adviseurs die dagelijks klaar staan voor hun klanten met goed advies en klantvriendelijke ondersteuning wordt steeds groter.
Het is heel belangrijk dat er veel van de kleinere kantoren blijven bestaan. Bedrijven en consumenten kunnen de adviseur kiezen die het beste bij hem of haar past. Klanten doen graag zaken met personen die ze vertrouwen en waar ze een band mee hebben.
Voordelen van een serviceprovider
Dankzij serviceproviders is het ook voor kleinere advieskantoren mogelijk een breed assortiment te voeren richting de klant. Ook worden tijdrovende werkzaamheden uit handen genomen zodat u zich zelf kunt richten op wat u het liefst doet: uw klanten adviseren.
Een ander voordeel heeft te maken met automatisering. Als kleine intermediair is het zeer lastig te investeren in automatisering. Door met een serviceprovider als GHA samen te werken blijft u ook op het gebied van automatisering concurrerend.
Wilt u weten wat wij als GHA voor u kunnen betekenen? Neem contact met mij op om kennis te maken.
Kees Overvliet
kees@gha.nl
06 2856 2674